KSIĄŻKI
- 100 sposobów motywowania innych / Steve Chandler i Scott Richardson ; [przekł. Magdalena Bugajska]. – Warszawa : Wydawnictwa Studio Emka, cop. 2011
 - 7 nawyków skutecznego działania / Stephen R. Covey ; przeł. Iwona Majewska-Opiełka. – Wyd. 4, uzup. (dodr.). – Poznań : Dom Wydawniczy Rebis ; Franklin Covey, 2013
 - Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice / Marta Guziuk-Tkacz. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2011
 - Czy moje dziecko jest zdolne? / Alicja Borowska. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2009
 - Czytaj sprawniej : gwarantowany sukces w nauce / Christian Grüning ; [przekł. Norbert Młyńczak]. – Łódź : Wydawnictwo Aha! : Wydawnictwo JK, cop. 2010
 - Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2013
 - Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne / Barbara Skałbania. – Wyd. 2. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2011
 - Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : wybrane problemy i rozwiązania / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak, cop. 2009
 - Diagnoza dziecka rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej / Iwona Rokicińska. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2010
 - Diagnoza edukacyjna dzieci 6-, 7-letnich rozpoczynających naukę : (wersja po badaniach pilotażowych) / Ewa Tryzno. – Wyd. 3. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2008
 - Diagnoza i terapia psychopedagogiczna w edukacji dziecka : praca zbiorowa / pod red. Elżbiety Marek i Joanny Łuczak. – Piotrków Trybunalski : Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie przy Filii Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, 2010
 - Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym : wskazówki dla nauczycieli dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Karolina Skarbek, Irmina Wrońska. – Kraków : Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2013
 - Diagnoza przedszkolna dziecka w ostatnim roku wychowania przedszkolnego : materiały dla dziecka / Elżbieta Tokarska, Jolanta Kopała. – Warszawa : Wydawnictwo Edukacja Polska, cop. 2011
 - Diagnoza wstępna dziecka rozpoczynającego naukę w klasie 1 : materiały dla nauczyciela / [aut. Ewa Czech]. – Warszawa : Wydawnictwo Edukacja Polska, 2009
 - Diagnoza wstępna dziecka rozpoczynającego naukę w klasie 1 : materiały dla ucznia / [Ewa Czech ; il. Wojciech Górski]. – Warszawa : Wydawnictwo Edukacja Polska, 2009
 - Dlaczego niektórzy nauczyciele zawsze odnoszą sukces? / Marzena Frąckowiak. – Poznań : Wydawnictwo eMPi², 2010
 - Duch klasy : jak motywować uczniów do nauki? / Merrill Harmin ; [przekł. Agata Tomaszewska]. – Wyd. 2. – Warszawa : CEO : Civitas, 2008
 - Dziecko u progu szkoły : dojrzałość szkolna dzieci a ich gotowość do nauki / Leokadia Wiatrowska, Halina Dmochowska. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2013
 - Dziecko-uczeń w systemie edukacyjnym : teraźniejszość i przyszłość / pod red. Ireny Adamek, Bożeny Muchackiej. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, cop. 2010
 - Edukacja – szkoła – nauczyciele : promowanie rozwoju dziecka / pod red. Józefa Kuźmy i Janusza Morbitzera. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2005
 - Gdy rodzic staje się roszczeniowy : poradnik dla nauczycieli / Marzena Frąckowiak. – Poznań : Wydawnictwo eMPI2 Mariana Pietraszewskiego, 2011
 - Jak budować porozumienie i współpracę w szkole? : profilaktyka na co dzień / Aleksandra Karasowska. – Warszawa : Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA : Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, 2010
 - Jak przetrwać w szkole i nie zwariować : poradnik dla rodziców, nauczycieli i uczniów / Jan Wróbel ; współpr. Małgorzata Wróbel (cz. 3 „Uczniowie”). – Warszawa : Czerwone i Czarne, 2010
 - Jak uczyć się efektywnie : metody i motywacja : praktyczny poradnik / Edwin A. Locke ; z ćwiczeniami sporządzonymi we współpr. z Anne H. Locke ; przekł. Romuald Kirwiel. – Wyd. 2. – Poznań : Wydawnictwo Nakom, 2009
 - Jak wydobyć geniusza ze swojego dziecka : zabawy i ćwiczenia rozwijające intelekt dzieci w wieku od 0 do 11 lat / Ken Adams ; [il. Peter Liddiard ; tł. Wojciech Nowicki]. – Poznań : Publicat, cop. 2011
 - Każdy uczeń może osiągnąć sukces / William Glasser ; [tł. z jęz. ang. Agnieszka Alster]. – Łódź : Pracownia Alternatywnego Wychowania, cop. 2005
 - Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela / pod red. nauk. Danuty Wosik-Kawali, Teresy Zubrzyckiej Maciąg. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2011
 - Komunikacja pisemna i dokumentacja w kontaktach szkoła – rodzina i jej normatywno-dyrektywne aspekty / Agnieszka Konieczna. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2010
 - Młodzież i sukces życiowy : studium z pedagogiki porównawczej na przykładzie młodzieży polskiej, czeskiej, niemieckiej i holenderskiej / pod red. nauk. Dobrochny Hildebrandt-Wypych i Katarzyny Kabacińskiej. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010
 - Motywacyjna rola dramy w glottodydaktyce / Alicja Gałązka. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2008.
 - Nauczyciel wychowawca pedagog : szkolne wyzwania / Joanna M. Łukasiuk, Katarzyna Jagielska, Roman Solecki. – Kielce : Wydawnictwo Jedność, 2013
 - Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej : jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska. – Kraków : Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2011
 - O pomyślny start szkolny dziecka / pod red. Sabiny Guz, Iwony Zwierzchowskiej. – Warszawa : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP : Wydawnictwo Comandor, 2010
 - Ocena dojrzałości szkolnej : arkusz oceny dojrzałości, metody badań dojrzałości, pomoce do badań / Bożena Janiszewska. – Wyd. 2. – Warszawa : Wydawnictwo „Seventh Sea”, 2008
 - Pierwszy rok nauczania : jak osiągnąć sukces / Richard D. Kellough ; z wprow. Andrzeja Janowskiego ; tł. Janusz Stawiński. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011
 - Psychologia sukcesu / Judith Leary-Joyce ; tł. Jarosław Sawicki. – Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2012
 - Rozmowy z rodzicami : poradnik dla nauczyciela / Anna Jankowska. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP ; 2012
 - Rozwijanie zdolności uczenia się : z Wygotskim i Brunerem w tle / Ewa Filipiak. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2012
 - Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi / pod red. Elżbiety Lubińskiej-Kościółek i Katarzyny Pluteckiej. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2011
 - Sukces w szkole : jak uczyć się 2-3 razy szybciej i umiejętnie sprzedawać swoją wiedzę / Monika Łukasiewicz. – Wyd. 2 popr. i uzup. (dodr.). – Poznań : Dom Wydawniczy Rebis, 2007
 - Sukces w szkole jest możliwy : jak pomóc dzieciom, by miały dobre osiągnięcia w szkole podstawowej : poradnik dla rodziców i wychowawców / Christina Buchner ; tł. Magdalena Jałowiec. – Kielce : Jedność, 2004
 - Sztuka kierowania sobą czyli Poznaj siłę inteligencji emocjonalnej / Randi B. Noyes ; tł. z jęz. norweskiego Mirosława Zimoń. – Katowice : Videograf II, 2008
 - Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych : raport przygotowany w ramach projektu Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym / zespół Natalia Cybis [et al.]. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013
 - Współpraca rodziców ze szkołą w kontekście reformy edukacji W Polsce / Małgorzata Banasiak. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013
 - Współpraca z rodzicami : wskazówki, programy, scenariusze spotkań. T. 1 / Grażyna Gajewska, Joanna Gajewska. – Zielona Góra : PEKW „Gaja”, 2012
 - Współpraca z rodzicami w szkole : scenariusze zebrań, wskazówki do prowadzenia trudnych rozmów, materiały dla rodziców / Tomasz Garstka [et al.]. – Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2012
 - Zdrowe kierowanie klasą : motywacja, komunikacja, dyscyplina / Raymond M. Nakamura ; z wprow. Andrzeja Janowskiego ; tł. Zofia Janowska. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011
 - Zmotywuj się! : pokonaj wszystkie przeszkody, zrealizuj każdy cel i osiągaj sukcesy dzięki motywacyjnemu DNA / Tamara Lowe ; przeł. Joanna Majdecka. – Wyd. 1, dodr. – Poznań : Dom Wydawniczy REBIS, 2013
 - Źródła sukcesu szkolnego młodzieży licealnej / Jolanta Boryszewska. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2008
 
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
- ABC komunikacji / Agnieszka Czerw // Psychologia w Szkole. – 2012, nr 3, s. 23-28
 - Aktywizowanie uczniów warunkiem skuteczności przyswajania obcojęzycznej leksyki / Ewa Dźwierzyńska // Języki Obce w Szkole. – 2009, nr 4, s. 55-58
 - Arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 48, s. 29-30
 - Bez motywacji nie ma efektów / Przemysław Bąbel, Marzena Wiśniak // Psychologia w Szkole. – 2008, nr 3, s. 57-67
 - Bez wywiadówek czyli O osobistych spotkaniach rodziców z opiekunem dziecka w szkole / Piotr Giertych // Meritum. – 2011, nr 2, s. 52-54
 - Cele i strategie uczenia się / Waldemar Kozłowski // Edukacja. – 2010, nr 3, s. 42-57
 - Czy przymus musi demotywować / Jadwiga Radwańska // Remedium. – 2011, nr 4, s. 10-11
 - Czy warto dokonać samokontroli? / Małgorzata Aleksiak // Doradca Nauczyciela Przedszkola. – 2013, nr 19, s. 50-51
 - Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. – 2011, nr 3, dod. „Przed Szkołą” nr 1, s. 12-15
 - Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej – od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna.- 2010, nr 5, s. 346-357
 - Diagnoza potencjału poznawczego dzieci w wieku przedszkolnym – model teoretyczny oraz weryfikacja narzędzia. Cz. 1 / Ewa Maria Kulesza // Szkoła Specjalna. – 2011, nr 1, s. 15-31
 - Diagnoza potencjału poznawczego dzieci w wieku przedszkolnym. Cz. 4, Dzieci trzy- i czteroletnie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim / Ewa Maria Kulesza // Szkoła Specjalna. – 2011, nr 4, s. 271-282
 - Diagnoza potencjału poznawczego dzieci w wieku przedszkolnym. Cz. 5, Dzieci pięcio- i sześcioletnie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim / Ewa Maria Kulesza // Szkoła Specjalna. – 2011, nr 5, s. 337-348
 - Diagnoza potencjału poznawczego dzieci w wieku przedszkolnym. Cz. 2, Dzieci trzy- i czteroletnie / Ewa Maria Kulesza // Szkoła Specjalna. – 2011, nr 2, s. 102-112
 - Diagnoza potencjału poznawczego dzieci w wieku przedszkolnym. Cz. 6, Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym / Ewa Maria Kulesza // Szkoła Specjalna. – 2012, nr 1, s. 8-22
 - Diagnoza przedszkolna – klucz do nauki w klasie pierwszej / Elżbieta Korczewska // Doradca Nauczyciela Przedszkola. – 2012, nr 7, s. 4-9
 - Diagnoza przedszkolna / Elżbieta Koźniewska // Dyrektor Szkoły. – 2009, nr 8, dod. „Niezbędnik Dyrektora”, s. 5-11
 - Diagnoza przedszkolna / Katarzyna Stępniak // Wychowanie w Przedszkolu.- 2010, nr 2, s. 23-28
 - Diagnoza przedszkolna to równy start dziecka / Mariola Kiełboń // Kwartalnik Edukacyjny. – 2009, nr 4, s. 39-43
 - Diagnoza rozwoju dziecka w planowaniu pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu / Elżbieta Korczewska // Doradca Nauczyciela Przedszkola. – 2011, nr 1, s. 4-9
 - Diagnoza zawsze się opłaca / Anna Brzosko // Dyrektor Szkoły. – 2011, nr 7, s. 29-33
 - Diagnozowanie gotowości szkolnej dziecka z wadą słuchu w świetle nowej rzeczywistości edukacyjnej / Katarzyna Bieńkowska // Szkoła Specjalna. – 2013, nr 3, s. 174-183
 - Droga do zdolności / Aneta Rylska-Juruś // Edukacja i Dialog. – 2010, nr 3/4, s. 34-36
 - Działania wychowawcze pod lupą / Katarzyna Leśniewska // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 50, s. 3-7
 - Edukacja sukcesu / Julian Piotr Sawiński // Dyrektor Szkoły. – 2009, nr 1, s. 24-26
 - Egzaminacyjne chmury nad szkołą / Klemens Stróżyński // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 12, s. 17-20
 - Egzaminy jako diagnoza edukacji / Klemens Stróżyński // Nowa Szkoła. – 2009, nr 9, s. 11-12
 - Ewaluacja w edukacji : (zestawienie bibliograficzne w wyborze) / Elżbieta Trojan // Nowa Szkoła. – 2013, nr 5, s. 48-55
 - Ewaluacja zorientowana na rozwój / Leszek Korporowicz // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 10, s. 11-12, 14
 - Gdy dziecku brakuje motywacji / Karolina Kossakowska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2012, nr 8, s. 16-19
 - Gimnazjaliści z Mazowsza grają o sukces / Joanna Cichosz // Meritum. – 2011, nr 3, s. 62-66
 - Indywidualizacja uczenia – to nie tylko marzenie : rozmowa z wiceminister Lillą Jaroń / rozm. przepr. Anna Rękawek // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 12, s. 6-9
 - Inteligencja to nie wszystko / Jadwiga Wrońska // Psychologia w Szkole. – 2011, nr 2, s. 61-69
 - Jak ciekawiej motywować do uczenia się geografii ? / Julian P. Sawiński // Geografia w Szkole. – 2011, nr 2, s. 5-10
 - Jak lepiej motywować do uczenia się biologii? / Julian Piotr Sawiński // Biologia w Szkole. – 2011, nr 2, s. 53-58
 - Jak motywować do nauki? / Grażyna Petruczynik // Wychowawca. – 2013, nr 2, s. 26-27
 - Jak motywować ucznia do wysiłku fizycznego aby był przyjemnością a nie przykrym obowiązkiem / Paweł Woźny // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2009, nr 8, s. 33-36
 - Jak motywować ucznia do wysiłku fizycznego, aby był przyjemnością a nie przykrym obowiązkiem? / Paweł Woźny // Lider. – 2009, nr 11, s. 22-23
 - Jak motywować uczniów do nauki – poradnik dla młodych nauczycieli wf / Dariusz Sitkowski // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2009, nr 11, s. 37-44
 - Jak motywować uczniów do nauki języka dzięki zdobywaniu sprawności / Sylwia Krause // Języki Obce w Szkole. – 2008, nr 6, s. 186-190
 - Jak motywować uczniów do nauki? : (zestawienie bibliograficzne w wyborze) / Elżbieta Trojan // Wychowawca. – 2010, nr 9, s. 29
 - Jak motywować uczniów do nauki? : (zestawienie bibliograficzne) / Elżbieta Trojan // Wszystko dla Szkoły. – 2011, nr 11, s. 24-25
 - Jak motywować uczniów do związania przyszłości z naukami ścisłymi? – rady eksperta / Stefania Elbanowska-Ciemuchowska // Biologia w Szkole. – 2012, nr 1, s. 57-58
 - Jak promować język niemiecki wśród uczniów? Projekt „Deutsch-Wagen-Tour” w Polsce / Maciej Mackiewicz, Justyna Wichłacz // Języki Obce w Szkole. – 2010, nr 3, s. 72-79
 - Jak prowadzić spotkania z rodzicami? / Krzysztof Kwiatkowski // Nowa Szkoła. – 2010, nr 6, s. 32-36
 - Jak uczyć, aby nauczyć czyli Skuteczne metody nauczania języka obcego / Renata Sigrist // Języki Obce w Szkole. – 2009/2010, nr 6, s. 58-63
 - Jak wzmacniać motywację do nauki? / Henryk Kraszkiewicz // Wszystko dla Szkoły. – 2009, nr 10, s. 21-22
 - Jak zapewnić dzieciom sukces? / Anna Kościelniak, Mirosława Szwajkazer // Edukacja i Dialog. – 2006, nr 3, s. 50-55
 - Jak zmotywować uczniów do działania / Roma Kadzikowska-Wrzosek // Psychologia w Szkole. – 2010, nr 1, s. 15-24
 - Jak znaleźć sens w tym, co się robi / Beata A. Igielska // Nowa Szkoła. – 2006, nr 2, s. 10-12
 - Kapitał ludzki i społeczny jako przedmiot badań pedagogicznych / Stanisław Walukiewicz // Edukacja. – 2010, nr 1, s. 32-44
 - Koło aktywności ucznia / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 45, s. 33
 - Kompetencje komunikacyjne nauczyciela współczesnej szkoły / Kazimierz Żegnałek // Wychowanie na co Dzień. – 2012, nr 1/2, s. 41-45
 - Komputerowe testowanie adaptacyjne / Ryszard Gmoch // Nowa Szkoła. – 2011, nr 2, s. 22-30
 - Kreatywność nauczyciela warunkiem motywacji uczniów w kształceniu przyrodniczym / Ewa Kral, Ligia Tuszyńska // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2009, nr 4, s. 41-48
 - Kształtowanie motywacji do nauki w społeczeństwie informacyjnym – zarys problemu / Danuta Morańska // Chowanna. – 2007, T. 2, s. 98-113
 - Kuźnia talentów czy zaprzepaszczonych szans? / Małgorzata Sagan // Wychowawca. – 2011, nr 9, s. 18-21
 - Lęk przed sukcesem / Eugenia Mandal // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2007, nr 7, s. 9-13
 - Marzą mi się aktywni i zainteresowani lekcją uczniowie… / Anna Tulczyńska // Biologia w Szkole. – 2011, nr 6, s. 26-30
 - Między mówieniem a słuchaniem w szkole : pedagogiczny spacer po linie / Klemens Stróżyński // Dyrektor Szkoły. – 2013, nr 3, s. 58-61
 - Mobilizacja uczniów do nauki / Ewa Gałązka // Wychowawca. – 2010, nr 9, s. 14-15
 - Moda na sukces trwa / Dorota Krzemionka // Charaktery. – 2008, nr 7, s. 9-16
 - Motywa(k)cja! / Ewa Kucharska // Edukacja i Dialog. – 2013, nr 3/4, s. 34-35
 - Motywacja / Katarzyna Nowicka // Matematyka w Szkole. – 2009, nr 51, s. 17-19
 - Motywacja / Klemens Stróżyński // Dyrektor Szkoły. – 2009, nr 4, s. 25-26, 30
 - Motywacja do nauki z perspektywy neurobiologicznej. Cz. 2 / Marta Komorowska // Remedium. – 2008, nr 9, s. 8-9
 - Motywacja do uczenia się – wybrane konstruktywistyczne konteksty / Małgorzata Głoskowska-Sołdatow // Edukacja. – 2011, nr 3, s. 106 – 112
 - Motywacja do uczenia się języka obcego w ujęciu psychologii kognitywnej / Paweł Sobkowiak // Języki Obce w Szkole. – 2008, nr 2, s. 5-12
 - Motywacja i multitablice / Colin Rose ; rozm. przepr. Joanna Wojciechowicz-Bednarek // Edukacja i Dialog. – 2012, nr 9/10, s. 38-41
 - Motywacja i ograniczenia percepcyjne dzieci niepełnosprawnych słuchowo w zakresie uczenia się języka angielskiego : (doniesienia z badań) / Jowita Żuk // Szkoła Specjalna. – 2008, nr 1, s. 19-38
 - Motywacja i strategie uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum / Ewa Filipiak // Edukacja. – 2011, nr 2, s. 28-35
 - Motywacja samoistna w uczeniu się : trafność opinii nauczycieli / Waldemar Kozłowski // Ruch Pedagogiczny. – nr 1/2, s. 19-26
 - Motywacja szkolna ucznia zadaniem wychowawczym / Jadwiga Kościanek-Kukacka // Journal of Modern Science. – 2008, T, 2, s. 35-58
 - Motywacja uśpiona w szkolnej ławce / Aneta Szczykutowicz // Wychowawca. – 2010, nr 9, s. 5-9
 - Motywacja w szkole / Małgorzata Kuśpit // Remedium. – 2009, nr 7/8, s. 58-59
 - Motywacyjne działanie komputera / Henryk Kraszkiewicz // Wszystko dla Szkoły. – 2009, nr 11, s. 5-6
 - Motywowanie ucznia do nauki / Aneta Paszkiewicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2012, nr 4, s. 28-33
 - Motywowanie uczniów / Anna Lidia Brzywca // Dyrektor Szkoły. – 2009, nr 3, s. 22-24
 - Na pozytywną nutę / Iwona Majewska-Opiełka // Edukacja i Dialog. – 2010, nr 1/2, s. 28-30
 - Najpierw przyjemność, później obowiązek / Marzena Jankowska-Buszta // Języki Obce w Szkole. – 2010, nr 2, s. 157-161
 - Narzędzia diagnostyczne / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 46, s. 48-49
 - Natura procesów poznawczych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym / Zuzanna Zbróg // Nauczanie Początkowe. – 2009/2010, nr 4, s. 91-100
 - Nauczyciel bibliotekarz jak psycholog / Grażyna Petruczynik // Biblioteka w Szkole. – 2011, nr 12, s. 5-7
 - Negocjowanie programu nauczania jako czynnik motywujący do uczenia się języka obcego / Paweł Sobkowiak // Języki Obce w Szkole. – 2008, nr 6, s. 139-146
 - Negocjowanie programu nauczania języka obcego z uczniami / Paweł Sobkowiak // Języki Obce w Szkole. – 2009/2010, nr 6, s. 77-86
 - Neurodydaktyka : motywacja, koncentracja i substancje szczęścia / Ewa Jurkiewicz // Życie Szkoły. – 2012, nr 2, s. 4-5
 - Neurodydaktyka języków obcych. Nauczanie języków obcych w świetle badań nad mózgiem / Marzena Żylińska // Języki Obce w Szkole. – 2009/2010, nr 6, s. 5-18
 - Neurolingwistyczne programowanie czyli Jak wykorzystać możliwości ludzkiego umysłu / Ewa Suchecka // Meritum. – 2010, nr 3, s. 22-27
 - Nie chcę być nikim / Maria Piegowska // Edukacja i Dialog. – 2008, nr 10, s. 28-30
 - Nie przegap uzdolnień / Ryszarda, Ewa Bernacka // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 1, s. 99-108
 - O dostrzeganiu naszych pragnień i marzeń / Julian Piotr Sawiński // Dyrektor Szkoły. – 2008, nr 3, s. 16-18
 - Nieuregulowana rzeka / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 45, s. 19-21
 - Nowe spojrzenie na dobrego ucznia w dydaktyce językowej / Mirosław Pawlak // Języki Obce w Szkole. – 2011, nr 1, s. 28-36
 - Nowy uczeń nowe potrzeby : postępowanie diagnostyczne na użytek pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Katarzyna Łoskot // Doradca Dyrektora Szkoły. – 2012, nr 25, s. 20-23
 - O „lepszej” i „gorszej” motywacji do uczenia się / Małgorzata Głoskowska-Sołdatow // Dyrektor Szkoły. – 2011, nr 12, s. 54-56
 - O niebezpieczeństwach marginalizacji oceniania bieżącego / Urszula Opłocka, Mariola Gurgul // Edukacja. – 2010, nr 1, s. 118-124
 - O niektórych współczesnych aspektach edukacji / Erich Petlák, Jana Hanuliaková // Wychowanie na co Dzień. – 2011, nr 3, s. 7-11
 - O motywacji we wczesnoszkolnym nauczaniu języków obcych słowami dzieci / Anna Jaroszewska // Języki Obce w Szkole. – 2008, nr 1, s. 51-55
 - Od nauczania do uczenia się – wspieranie rozwoju dziecka / Irena Adamek // Nowa Szkoła. – 2009, nr 4, s. 4-7
 - O poczuciu sprawstwa w procesie uczenia się / Iwona Kopaczyńska // Życie Szkoły. – 2010, nr 5, s. 5-13
 - Odpowiedzialność szkoły za kształcenie uczniów zdolnych wyzwaniem dla edukacji XXI w. / Teresa Kosiarek //Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 3, dod. „Niezbędnik Dyrektora”, s. 11-16
 - Outsiderzy w szkolnej ławce? : dysleksja rozwojowa – diagnoza i rzeczywistość / Dorota Bronk // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2009, nr 1, s. 174-180
 - Pedagogika współpracy z diagnozą w tle. Cz. 2 / Klemens Stróżyński // Nowa Szkoła. – 2012, nr 7, s. 43-46
 - Ponownie o motywowaniu uczniów do uczenia się geografii / Piskorz Sławomir, Tracz Mariola // Geografia w Szkole. – 2011, nr 5, s. 5-13
 - Poszukiwanie mocnych stron ucznia – każdego można za coś pochwalić / Bogdan Urbanek // Wychowanie na co Dzień. – 2011, nr 1/2, s. 31-37
 - Poznaj mnie, jeśli chcesz mnie nauczyć / Elżbieta Gyzińska // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 10, s. 68-69
 - Predyktory wykorzystywania strategii automotywacji w uczeniu się języka obcego / Anna Studenska // Ruch Pedagogiczny. – 2012, nr 4, s. 129-136
 - Propozycje zadań i obowiązków wychowawcy i rodziców do wykorzystania na wywiadówce : do uzupełnienia przez dwie strony // Głos Pedagogiczny. – 2009, nr 2, s. 26
 - Przekonania o własnym talencie a sukcesy edukacyjne nastolatków / Adam Jagiełło-Rusiłowski // Edukacja i Dialog. – 2008, nr 5, s. 26-32
 - Przepis na sukces pedagogiczny / Małgorzata Skura, Michał Lisicki // Wychowanie w Przedszkolu. – 2008, nr 5, s. 27-29
 - Przygoda z diagnozą przedszkolną / Beata Gutowska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2009, nr 8, s. 24-28
 - Przygoda z teatrem – sukces w nauczaniu języka obcego / Jolanta Tendera // Języki Obce w Szkole. – 2008, nr 3, s. 141-145
 - Rodzic – ważny partner i cenne źródło informacji / Tatiana Grabowska // Życie Szkoły. – 2013, nr 2, s. 20-21
 - Rozbudzenie zainteresowań naukami ścisłymi / Monika Galjan // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 10, s. 55-56
 - Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych uczniów / Beata Bryś // Dyrektor Szkoły. – 2013, nr 5, s. 52-59
 - Samokontrola w procesie nauki języka obcego / Magdalena Kolber // Języki Obce w Szkole. – 2008, nr 6, s. 61-63
 - Satysfakcja i sukces / Tadeusz Pulcyn // Świat Problemów. – 2009, nr 2, s. 31-33
 - Scenariusz warsztatów dla rodziców „Motywowanie dziecka do nauki” / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2012, nr 44, s. 31-34
 - Strateg w szkolnej ławce / Urszula Dębska, Halina Guła-Kubiszewska // Psychologia w Szkole. – 2010, nr 4, s. 5-14
 - Studium przypadku w służbie diagnozy sześciolatka / Klemens Stróżyński // Dyrektor Szkoły. – 2011, nr 9, s. 55-60
 - Sukces ucznia zależy od ciebie / Kazimierz Kotlarski // Życie Szkoły. – 2009, nr 1, s. 79-89
 - Sukces, czym jest? Od czego zależy? : nauczycielskie poglądy na temat sukcesu / Izabela Lebuda, Maciej Karwowski // Ruch Pedagogiczny. – 2006, nr 5/6, s. 45-62
 - Szansa na zmiany w edukacji / Aldona Kopik, Monika Zatorska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2011, nr 6, s. 6-11
 - Szkolny „koszmar” – wywiadówka / Joanna Baś, Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2009, nr 2, s. 10-13
 - Szkolny „wyścig szczurów” / Jadwiga Radwańska // Psychologia w Szkole. – 2008, nr 4, s. 19-29
 - Szkoła życia. O metodzie projektu / Piotr Bucki // Psychologia w Szkole. – 2011, nr 2, s. 82-87
 - Szlifowanie diamentu / Dagmara Ejdys // Edukacja i Dialog. – 2006, nr 2, s. 56-59
 - Sztuka prowadzenia zebrań / Anna K. Kiełczewska // Dyrektor Szkoły. – 2013, nr 9, s. 82-84
 - Trudne rozmowy : ujrzeć perspektywę Rodzica – przyjąć spojrzenie Wychowawcy. Cz. 1 / Agnieszka Pasternak // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 10, s. 9-11
 - Twoja szkoda, moja radość / Bogdan Wojciszke // Charaktery. – 2013, nr 4, s. 72-75
 - Ty mówisz, ja słucham / Paula Pilarska // Psychologia w Szkole. – 2012, nr 3, s. 5-10
 - Uczeń w wieku wczesnoszkolnym – człowiekiem sukcesu (?). Mity i fakty / Teresa Neckar-Ilnicka // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2010, nr 2, s. 157-171
 - Uczmy języka dobrze i nie (s)tresujmy uczniów / Anna Paplińska // Języki Obce w Szkole. – 2011, nr 1, s. 75-78
 - Uczmy skutecznie / Eliza Borczyk // Języki Obce w Szkole. – 2010, nr 3, s. 34-41
 - Warto chwalić ucznia swego / Przemysław Bąbel // Psychologia w Szkole. – 2013, nr 4, s. 69-76
 - Wiara w rozwój czyni cuda / Kinga Lachowicz-Tabaczek // Psychologia w Szkole. – 2010, nr 1, s. 5-14
 - Wiosna czyli Każde dziecko odnosi sukces / Joanna Wójtowicz // Psychologia w Szkole. – 2008, nr 2, s. 57-66
 - Właściwa motywacja / Henryk Kraszkiewicz // Wszystko dla Szkoły. – 2010, nr 1, s. 11-12
 - Wspieranie ucznia w procesie uczenia się / Irena Adamek // Nauczanie Początkowe. – 2007/2008, nr 3, s. 42-50
 - Wspomaganie motywacji do uczenia się / Stanisław Korczyński // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2013, nr 6, s. 8-19
 - Wybrane aspekty funkcji motywacyjnej oceny widzianej z perspektywy uczniów i nauczycieli / Grażyna Szyling // Edukacja. – 2008, nr 1. s. 23-33
 - Wychowywać razem – moje spostrzeżenia o wywiadówkach / Marta Łazar // Lider. – 2009, nr 7/8, s. 20-22
 - Wywiad diagnostyczny z rodzicem ucznia / Renata Bibik // Wszystko dla Szkoły. – 2008, nr 12, s. 3-6
 - Wywiadówka : jak ją przeżyć i nie zwariować / Anna Kołuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2012, nr 35, s. 18-19
 - Wywiadówka z fizycznej edukacji i gimnastyki korekcyjnej – jako płaszczyzna kontaktów z rodzicami uczniów / Maria Brudnik // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2008, nr 9, s. 26-34
 - Wywołać i wspierać zaradność! / Julian Piotr Sawiński // Geografia w Szkole. – 2011, nr 5, s. 17-18
 - Zaintrygować ucznia – jak i dlaczego? / Julian Piotr Sawiński // Nowa Szkoła. – 2013, nr 1, s. 45-49
 - Zasady neurodydaktyki czyli Jak zrozumieć pracę ludzkiego mózgu / Julian Piotr Sawiński // Dyrektor Szkoły. – 2012, nr 11, s. 39-42, 44-46
 - Zasady neurodydaktyki czyli Jak zrozumieć pracę ludzkiego mózgu. Cz. 2 / Julian Piotr Sawiński // Dyrektor Szkoły. – 2012, nr 12, s. 37-44
 - Zastosowanie metody projektów jako działania wspomagającego długotrwałe motywowanie uczniów / Anna Bąk // Języki Obce w Szkole. – 2009, nr 1, s. 131-135
 - Zebrania z rodzicami / Krystyna Kolowca // Życie Szkoły. – 2008, nr 9, s. 29-37
 - Zmarnowane wywiadówki / Lucyna Bojarska // Dyrektor Szkoły. – 2013, nr 9, s. 76-82
 - Zmiana – ale jak? : praca z uczniem, któremu brakuje motywacji do zmiany / Małgorzata Łuba // Doradca Dyrektora Szkoły. – 2013, nr 2 (30), s. 58-60
 - Zmotywowana klasa czyli Jak nauczyciel może spełnić swoje marzenia / Urszula Grygier // Nowa Szkoła. – 2008, nr 3, s. 28-34
 - Zrozumieć problem motywacji / Małgorzata Siekańska // Psychologia w Szkole. – 2010, nr 4, s. 15- 24
 
ROZDZIAŁY Z KSIĄŻEK
- Diagnoza i praca z uczniem zdolnym / Magdalena Barabas // W: Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela / pod red. nauk. Danuty Wosik-Kawali, Teresy Zubrzyckiej-Maciąg. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2011. – S. 27-41
 - Twórczy charakter zdolności kierunkowych uczniów niesłyszących / Katarzyna Plutecka // W: Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi / pod red. Elżbiety Lubińskiej-Kościółek i Katarzyny Pluteckiej. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2011. – S. 61-80
 
Oprac. Wanda Golec

