Kurierek Nowości Nr 12 (229) – Propaganda

  1. Bernays Edward L. Propaganda. – Wrocław : Wydawnictwo Wektory, 2020 (sygn. 122595)
    „Propaganda” to najgłośniejsza i najbardziej wpływowa praca, w której prostym językiem opisane są mechanizmy formowania świadomości mas. Demokratyczne społeczeństwo to, zdaniem Bernaysa, pierwotnie nieuformowana i mało rozgarnięta masa, pozbawiona trwałego spoiwa, której powinna przewodzić garstka inteligentnych nadzorców. Nadzorcy ci, korzystając z naukowych badań nad psychologią jednostki i psychologią tłumu, a także z rozmaitych metod indoktrynacji i manipulowania ludzkimi pragnieniami, powinni ustalać system wartości i główne cele społeczne, popychając ludzi w tę czy inną stronę. Pokazując ludziom pewne pomysły jako „naukowo udowodnione”, „postępowe”, „demokratyczne” czy „emancypacyjne”, powinni sterować ich zachowaniem, osiągając własne cele.
    źródło opisu: https://wydawnictwowektory.pl/pl/p/Propaganda-Edward-L.-Bernays/213
  2. D’Amcona MatthewPostprawda. – Warszawa : Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2018 (sygn. 116789)
    Wietnam, afera Watergate, Iran-Contras, krętactwo Clintona… i w końcu kłamstwo zostało uznane za normę. Przyzwyczailiśmy się do tego, że wszyscy kłamią. Sukces Trumpa i brexit to jednak nowe zjawiska. Witamy na pustyni postprawdy. Czy w czasach postprawdy istnieje tylko relatywizm i osobiste przekonanie, nie ma dziennikarskiej rzetelności, a „fake news”nie da się odróżnić od newsów?. Matthew d’Ancona w przystępnie napisanej książce wyjaśnia, co kryje się za najczęściej przywoływanym słowem roku.
         Dziennikarz piszący od kilku dekad dla najważniejszych brytyjskich tytułów prasowych przekonuje, że stawka w walce o prawdę jest zbyt wysoka, by można było przejść obojętnie. Bo tak naprawdę nikt z nas nie chce żyć w świecie postprawdy.
    źródło opisu: https://wydawnictwo.krytykapolityczna.pl/postprawda-458
  3. Dąbała Jacek. Fenomeny i paradoksy. – Kraków : Universitas, cop. 2020 (sygn. 115014)
    Jacek Dąbała jest profesorem zwyczajnym, pisarzem, scenarzystą i byłym dziennikarzem radiowo-telewizyjnym. Kieruje Katedrą Warsztatu Medialnego i Aksjologii w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej KUL. Jako ekspert stale komentuje i analizuje problematykę związaną z mediami, komunikowaniem, filmem i literaturą. Wykłada też na UKSW w Warszawie. Jako pisarz opublikował dziesięć powieści i jeden dramat. Jego książki naukowe ukazują się w Polsce i za granicą.
    źródło opisu: https://www.swiatksiazki.pl/medialne-fenomeny-i-paradoksy-6630000-e-book.htm
  4. Deer Brian. Wojna o szczepionki : jak doktor Wakefield oszukał świat? – Poznań : Wydawnictwo Poznańskie, cop. 2020 (sygn. 122665)
    Gdy w 1998 roku doktor Andrew Wakefield opublikował w czasopiśmie naukowym „The Lancet” artykuł o związku szczepionki przeciwko śwince, różyczce i odrze z występowaniem u dzieci autyzmu, świat zawrzał. W wielu krajach pojawiły się ruchy antyszczepionkowe, których zwolennicy odmawiali szczepienia dzieci. Tak narodziła się jedna z najgłośniejszych kontrowersji medycznych naszych czasów.
         Brian Deer, dziennikarz śledczy z „The Sunday Times”, przeprowadził wnikliwe śledztwo. Udowodnił Wakefieldowi fałszowanie badań medycznych i działanie na szkodę pacjentów. Odkrył też, że guru antyszczepionkowców za napisanie artykułu otrzymał ponad czterysta tysięcy dolarów od ludzi, którzy domagali się odszkodowań od koncernów farmaceutycznych.
         „Wojna o szczepionki” to zapis tego czternastoletniego śledztwa. Niczym medyczny detektyw Deer wyciąga na światło dzienne manipulacje i wątpliwe powiązania Wakefielda, doktora bez pacjentów – ale za to z rzeszą zwolenników, którzy nadal widzą w nim bohatera, który podjął nierówną walkę z koncernami farmaceutycznymi. Po czyjej stronie jest prawda?
         Przełomowy reportaż demaskujący jedno z najgroźniejszych medycznych oszustw ostatnich lat!
    źródło opisu: https://www.empik.com/wojna-o-szczepionki-jak-doktor-wakefield-oszukal-swiat-deer-brian,p1245270287,ksiazka-p
  5. Phillips Tom. Prawda : krótka historia wciskania kitu. – Warszawa : Wydawnictwo Albatros, 2020 (sygn. 121311)
    Kłamanie, uciekanie się do wykrętów, korzystanie z półprawdy, czy po prostu wciskanie kitu – ludzkość zna wiele sposobów na to, by oszukiwać siebie nawzajem. Na domiar złego świat dezinformacji wspiera rozwój internetu. Jak możesz sobie poradzić w pętli kłamstw i kłamców? Sprawdź to w książce Toma Philipsa pod tytułem „Prawda. Krótka historia wciskania kitu”.
         Tom Philips napisał bestsellerową książkę o tym, jak „spieprzyliśmy wszystko”. Teraz odkrywa przed Tobą karty historii związane z najbardziej błyskotliwymi i zuchwałymi kłamstwami, jakie potrafiliśmy jako społeczeństwo światowe stworzyć. Dlaczego kłamiemy? Czy kłamstwo rzeczywiście zawsze wychodzi na jaw? O tym wszystkim dowiesz się ze szczególnego dzieła Toma Philipsa pod tytułem „Prawda. Krótka historia wciskania kitu”.
         Brednie, ewidentne kłamstwa i fantazjowanie to formy wciskania owego kitu przez ludzi. Uciekają się do tego wszyscy, we wszystkich kategoriach wiekowych. Jednak w dzisiejszych czasach trudniej jest kłamać bezkarnie, o czym się przekonasz, czytając książkę Toma Philipsa, ponieważ każdą teorię można szybko zweryfikować w internecie.
    źródło opisu: https://www.empik.com/prawda-krotka-historia-wciskania-kitu-phillips-tom,p1235962617,ksiazka-p
  6. Przekonać, pozyskać, skłonić. Re-wizje : teoretyczne i praktyczne aspekty propagandy. Red. nauk. Marek Sokołowski. – Toruń : Wydawnictwo Adam marszałek, 2020 (sygn. 121829)
    Publikacja dotyczy teoretycznych i praktycznych aspektów propagandy, jednocześnie ukazuje, w jakim kierunku rozwijają się w ostatnich latach rozważania powiązane z procesem manipulacji politycznej oraz ewolucją działań propagandowych podejmowanych w sferze publicznej. Tematyka dotycząca zagadnień propagandy oraz manipulacji stosowanej dla osiągnięcia zamierzonych celów propagandowych oraz poszerzające się instrumentarium manipulacji stosowane w tym zakresie wskazuje, że zagadnienie to ma wymiar ewolucyjny, co zasługuje na wnikliwą analizę i badanie fenomenu tych zjawisk oraz refleksję nad tym, do czego prowadzą działania propagandowe podejmowane w reżimach demokratycznych u progu trzeciej dekady XXI wieku.
    źródło opisu: https://marszalek.com.pl/sklep/pl/glowna/4528-przekonac-pozyskac-sklonic-re-wizje-teoretyczne-i-praktyczne-aspekty-propagandy.html

Oprac. Dorota Salamon

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót