Dysleksja. Cz. 2 – zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2015-2021

KSIĄŻKI

  1. 100 i więcej pomysłów, jak pomóc dziecku z dysleksją / Gavin Reid, Shannon Green ; przekł. Izabela Zakrzewska. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2015
  2. 100 pomysłów, jak pomóc uczniom z trudnościami / Isabelle Deman ; przekł. Katarzyna Panfil. – Wyd. I. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2020
  3. Ćwiczenia w terapii dysleksji i dysortografii dla uczniów klas IV-VI : ó-u / Elżbieta Suwalska. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2015
  4. Ćwiczenia w terapii dysleksji i dysortografii dla uczniów klas IV-VI : RZ-Ż / Elżbieta Suwalska. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2015
  5. Czapka, lamy i kotomierz : dysleksja / Joanna M. Chmielewska. – Wyd. 2. – Szklarska Poręba : Stowarzyszenie Rodziców Dzieci Niepełnosprawnych „Światełko”, 2017
  6. Diagnozowanie trudności w czytaniu i pisaniu / Ewa Górniewicz. – Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, 2017
  7. Dysleksja : ćwiczenia funkcji słuchowych i wzrokowych dla uczniów z dysleksją w wieku 11-13 lat / Agnieszka Bala. – Kraków : Wydawnictwo WIR, 2019
  8. Dysleksja : ćwiczenia językowe dla dzieci zagrożonych dysleksją w wieku 9-10 lat / Marta Kuchnik. – Kraków : Wydawnictwo WIR, 2017
  9. Dysleksja : ćwiczenia funkcji poznawczych dla dzieci zagrożonych dysleksją w wieku 5-6 lat / Agnieszka Bala. – Kraków : Wydawnictwo WIR, 2016
  10. Dysleksja : ćwiczenia funkcji poznawczych dla dzieci zagrożonych dysleksją w wieku 7-8 lat / Agnieszka Bala. – Kraków : Wydawnictwo WIR, 2016
  11. Dysleksja : ćwiczenia funkcji poznawczych dla dzieci zagrożonych dysleksją w wieku 3-4 lat / Agnieszka Bala. – Kraków : Wydawnictwo WIR, 2016
  12. Dysleksja : podręcznik praktyka / Gavin Reid ; przekł.: Agnieszka Pałynyczko-Ćwiklińska. – Wyd. I. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018
  13. Dysleksja u osób dorosłych / Marta Łockiewicz, Katarzyna Maria Bogdanowicz. – Wyd. 2. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015
  14. Dysleksja z perspektywy dorosłości / Teresa Wejner-Jaworska. – Warszawa : Difin, 2019
  15. Dyslektyczne talenty : jak wydobyć ukryty potencjał dyslektycznego mózgu / Brock L. Eide, Fernette F. Eide ; przekł. Dorota Szatkowska-Jaskuła. – Wyd. I. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2019
  16. English dyslexia for kids 10-12 years : English exercises for children with dyslexia or problems in learning foreign languages = ćwiczenia języka angielskiego dla dzieci dyslektycznych oraz z problemami w uczeniu się języków obcych / Jowita Wilk. – Kraków : Wydawnictwo WIR, 2018
  17. Funkcje słuchowe : ćwiczenia i karty do samodzielnej pracy w domu / aut. Katarzyna Hipisz. – Wyd. II. – Poznań : Forum Media Polska, cop. 2017
  18. Funkcje wzrokowe : ćwiczenia i karty do samodzielnej pracy w domu / aut. Lidia Utrat-Milecka. – Wyd. 2. – Poznań : Forum Media Polska, cop. 2017
  19. Gdy dziecko ma problemy z czytaniem / Kazimierz Słupek. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2017
  20. Grafomotoryka : karty do samodzielnej pracy w domu / Marzena Krysztof-Zarzycka, Grażyna Dorodzińska. – Wyd. 2. – Poznań : Forum Media Polska, cop. 2018
  21. Jak pomóc dziecku z dysleksją : ćwiczenia dla uczniów klas 4-6. Cz. 2 / Anna Radwańska. – Wyd. I. – Warszawa : Difin, 2019
  22. Jak pomóc dziecku z dysleksją : poradnik dla rodziców i nauczycieli / Anna Radwańska. – Warszawa : Difin, 2017
  23. Jak pomóc dziecku z dysleksją : poradnik dla rodziców i nauczycieli : ćwiczenia praktyczne dla uczniów 7-8 klas szkoły podstawowej. Cz. 3 / Anna Radwańska. – Wyd. I. – Warszawa : Difin, 2019
  24. Koncentracja uwagi : karty do samodzielnej pracy w domu / Irena Sosin. – Wyd. II. – Poznań : Forum Media Polska, cop. 2017
  25. Koordynacja wzrokowo-ruchowa : ćwiczenia i karty do samodzielnej pracy w domu / Marzena Krysztof-Zarzycka, Barbara Płuska, Magdalena Domańska. – Wyd. II. – Poznań : Forum Media Polska, cop. 2019
  26. Mam dysleksję / Helena Kraljič ; przekł. Aleksandra Brożek-Sala. – [Katowice] : Wydawnictwo Piętka, [2017]
  27. Matematyka : ćwiczenia i karty do samodzielnej pracy w domu / Karolina Sosin-Pospiszył. – Wyd. II. – Poznań : Forum Media Polska, cop. 2019
  28. Nauczanie i uczenie się języków obcych młodzieży z dysleksją / Mariola Jaworska. – Wyd. I. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2018
  29. Niewidzialne kamienie czyli Jak to jest być dyslektykiem / Barbara Ciwoniuk. – Wyd. II. – Szczecin : Wydawnictwo TOTU, 2019
  30. Nowa psychologia dysleksji / Grażyna Krasowicz-Kupis. – Wyd. I. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019
  31. Orientacja przestrzenna : ćwiczenia i karty do samodzielnej pracy w domu / Grażyna Dorodzińska. – Wyd. II. – Poznań : Forum Media Polska, cop. 2019
  32. Pokonać dysleksję : nowy, kompletny, oparty na badaniach naukowych program dla osób z zaburzeniami czytania na każdym poziomie / Sally Shaywitz ; przekł.: Karol Jaroszewski. – Wyd. I. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018
  33. Praca z dzieckiem ryzyka dysleksji i dysgrafii na zajęciach terapeutycznych w przedszkolu / Anna Klim-Klimaszewska. – Warszawa : Instytut Wydawniczy ERICA, 2015
  34. Rozłączone dzieci : program Brain Balance dla dzieci z autyzmem, ADHD, dysleksją i innymi zaburzeniami neurologicznymi / Robert Melillo ; [przekł.: Karol Jaroszewski]. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2017
  35. Szkoła na miarę ucznia z dysleksją / Teresa Wejner Jaworska. – Wyd. I. – Warszawa : Difin SA, 2020
  36. Zaburzenia komunikacji pisemnej / red. nauk.: Aneta Domagała, Urszula Mirecka. – Gdańsk : Grupa Wydawnicza Harmonia. Harmonia Universalis, 2017
  37. Zadania językowe / Katarzyna Knopik. – Wyd. II. – Kraków : Wydawnictwo Epideixis, 2020
  38. Zadania obrazkowe / Katarzyna Knopik. – Wyd. II. – Kraków : Wydawnictwo Epideixis, 2020
  39. Zadania obrazkowo-językowe / Katarzyna Knopik. – Wyd. II. – Kraków : Wydawnictwo Epideixis, 2020
  40. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne : karty pracy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Cz. 1 / Agnieszka Borowska- Kociemba, Małgorzata Krukowska. – Wyd. I. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2018
  41. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne : karty pracy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Cz. 2 / Agnieszka Borowska-Kociemba, Małgorzata Krukowska. – Wyd. II. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2019

ROZDZIAŁY Z KSIĄŻEK

  1. 100 pomysłów, jak pomóc uczniom z trudnościami / Isabelle Deman ; przekł. Katarzyna Panfil. – Wyd. I. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2020. – S. 30-38: Czy uczeń jest dyslektykiem? Jak pomóc uczniowi z dysleksją? Czytać jak dyslektyk
  2. Nauczyciele wczesnej edukacji wobec problemu diagnozowania specyficznych trudności w uczeniu się / Anna Szkolak-Stępień. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2017. – S. 12-24: Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania
  3. Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole / Małgorzata Chojak. – Wyd. I. – Warszawa : Difin, 2021. – S. 161-166: Procedura diagnozy dziecka z grupy ryzyka dysleksji rozwojowej
  4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole : zasady organizacji, przykłady praktycznych rozwiązań, pytania i odpowiedzi, narzędzia / Marzena Czarnocka. – Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, 2016. – S. 111-113: Dziecko ryzyka dysleksji w przedszkolu
  5. Praca z uczniem dyslektycznym na zajęciach języka angielskiego w szkole podstawowej – nauka kaligrafii / Iwona Gryz // W: Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego / red. Barbara Wolny, Małgorzata Lis. – Wyd. I. – Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2018. – S. 73-92
  6. Postępowanie logopedyczne w przypadku dysleksji rozwojowej / Aneta Domagała, Urszula Mirecka // W: Logopedia : standardy postępowania logopedycznego : podręcznik akademicki / red. nauk.: Stanisław Grabias, Jolanta Panasiuk, Tomasz Woźniak. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015. – S. 439-460
  7. Rola poczucia własnej wartości wśród uczniów dyslektycznych uczących się języków obcych / Marcin Gliński // W: Szkoła bez barier : o trudnościach w nauczaniu i uczeniu się / red. nauk. Anna Guzy, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015. – S. 137-148
  8. Ryzyko dysleksji rozwojowej u dzieci w wieku przedszkolnym / A. Mikler-Chwastek // W: Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci / pod red. Anny Mikler-Chwastek. – Warszawa : Difin, 2017. – S. 57-71
  9. Specyficzne trudności w uczeniu się : niezbędnik nauczyciela / Diana Hudson ; przekł. Dorota Szatkowska-Jaskuła. – Wyd. I. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2019. – S. 27-50: Dysleksja
  10. Zaburzenia mowy towarzyszące dysleksji / Grażyna Krasowicz-Kupis // W: Patologia mowy / red. nauk. Zbigniew Tarkowski. – Gdańsk : Harmonia Uniwersalis, 2017. – S. 341-366

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

  1. Aktualne możliwości pomocy psychopedagogicznej w terapii uczniów z dysleksją / Magdalena Zmysłowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2020, nr 4, s. 33-44
  2. Arkusz oceny funkcji rozwojowych i umiejętności dziecka przed pójściem do szkoły (opracowano na podstawie skali ryzyka dysleksji Marty Bogdanowicz – wersja z 2010 roku) // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2016, nr 71, s. 28-30
  3. Co robić, jak wspierać / Justyna Kotlińska-Krajnik // Głos Nauczycielski. – 2019, nr 18/19, s. 24
  4. Czego nie wiemy o dysleksji / Anna Zych // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 8, s. 56-59
  5. Dobry uczeń z dysleksją / Aneta Ratajek // Nauczanie Początkowe. – 2014/2015, nr 2, s. 47-56
  6. Dyslalia, dysleksja i inne problemy u dziecka przedwcześnie urodzonego : studium przypadku / Ewa Kaptur, Jolanta Sławek // Forum Logopedy. – 2020, s. 11-17
  7. Dysleksja a trudności w czytaniu i pisaniu typu wzrokowego: głos w dyskusji / Ewa Boksa, Renata Cuuprych // Szkoła Specjalna. – 2019, nr 4, s. 256-267
  8. Dysleksja jako zaburzenie rozwoju dziecka – rozpoznanie i terapia / Wojciech Brejnak // Zeszyty Naukowe. Pedagogika. – 2015, nr 1, s. 33-49
  9. Dysleksja rozwojowa / Janusz Rusaczyk // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 1, s. 55-57
  10. Efektywna nauka dzieci z dysleksją / Edyta Szczepkowska // Życie Szkoły. – 2018, nr 11, s. 35-37
  11. Gdy moje dziecko bazgrze / Beata Jas, Ilona Karolewicz, Alicja Krupa // Remedium. – 2017, nr 1, s. 6-8
  12. Hipoteza deficytu móżdżkowego w etiologii dysleksji rozwojowej – implikacje diagnostyczno-terapeutyczne / Barbara Skałbania // Szkoła Specjalna. – 2016, nr 2, s. 97-104
  13. Jak rozwinąć umiejętność uczenia się dzieci z dysleksją? / Edyta Szczepkowska // Życie Szkoły. – 2018, nr 10, s. 26-30
  14. Jak wspierać rozwój uczniów z dysleksją / Anna Podemska-Kałuża // Polonistyka. – 2019, nr 3, s. 10-15
  15. O czym nauczyciel powinien wiedzieć, zanim zacznie uczyć dzieci czytać i pisać? // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2016, nr 71, s. 26
  16. „Óczeń” z dysleksją / Małgorzata Łoskot // Polonistyka. – 2015, nr 1, s. 16-18
  17. Podejrzana diagnoza / Julian G. Elliott, Elena L. Grigorenko ; tł. Paulina Pająk // Charaktery. – 2015, nr 2, s. 70-73
  18. Pokolenie „dys” / Katarzyna Girczys-Połedniok // Charaktery. – 2015, nr 5, s. 58-60
  19. Potrzeby ucznia z dysleksją / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Głos Pedagogiczny. – 2020, nr 118, s. 28-31
  20. Pozytywny wizerunek ucznia z dysleksją : scenariusz zajęć z elementami biblioterapii / Mirosława Wójtowicz // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 10, s. 40-43
  21. Praca z uczniem dyslektycznym // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 1, s. 58
  22. Przedszkolak a ryzyko dysleksji / Małgorzata Łoskot // Wychowanie w Przedszkolu. – 2019, nr 6, s. 40-44
  23. Rozpoznawanie i rozwijanie talentów uczniów z dysleksją / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Polonistyka. – 2020, nr 6, s. 35-39
  24. Skala ryzyka dysleksji (M. Bogdanowicz) : kwestionariusz dotyczący zachowań przedszkolaków i uczniów klas I-III // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2019, nr 99, s. 36-38
  25. Specjalne ćwiczenia na specjalne talenty czyli O modyfikowaniu technik nauczania dla dzieci dyslektycznych / Agnieszka Szplit // Nauczanie Początkowe. – 2014/2015, nr 2, s. 89-100
  26. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu jako źródło błędów w komunikacji : na przykładzie 10 letniego Mateusza / Anna Pawluczuk // Forum Logopedy. – 2016, nr 15, s. 42-44
  27. Specyficzne trudności w nabywaniu umiejętności czytania / Edyta Szczepkowska // Życie Szkoły. – 2016, nr 10, s. 23-29
  28. Specyficzne trudności w nauce czyli Jak pracować z dzieckiem z dysleksją / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz // Głos Pedagogiczny. – 2020, nr 114, s. 77-81
  29. Specyficzne trudności w uczeniu się / Monika Troińska, Emilia Kaźmierczak // Edukacja i Dialog. – 2018, nr 3/4, s. 17-19
  30. „Systemowy trening językowy – STJ-dysleksja”. Recenzja monografii naukowej Ewy Boksy / Andrzej Kominek // Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2018/2019, nr 3, s. 105-109
  31. Szkolne wyzwania uczniów z wadami wymowy / Janusz Rusaczyk // Wychowawca. – 2019, nr 7/8, s. 4-47
  32. Trudności emocjonalne dzieci dyslektycznych – metody wsparcia / Justyna Cieślińska // Życie Szkoły. – 2015, nr 6, s. 26-29
  33. Uczeń niewidomy z dysleksją – zarys problemu / Piotr Alfred Gindrich // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 3, s. 165-174
  34. Uczeń z ryzykiem dysleksji / Jolanta Rafał-Łuniewska // Remedium. – 2017, nr 1, s. 8-9
  35. Uczestnictwo w kulturze popularnej a kompetencje społeczne i postawy twórcze uczniów z dysleksją i bez dysleksji w okresie adolescencji / Kamil Kuracki, Agnieszka Dłużniewska, Bernadetta Kosewska // Szkoła Specjalna. – 2016, nr 4, s. 256-268
  36. Umiejętności poprawnego zapisu wyrazów w L1 pośredniczą w związku pomiędzy poziomem przetwarzania fonologicznego w L1 a poprawnym zapisem wyrazów w L2 u młodzieży poprawnie czytającej, ale nie u młodzieży z dysleksją / Marta Łockiewicz, Martyna Jaskulska // Edukacja. – 2018, nr 2, s. 101-113
  37. Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania a strategie uczenia się i osiągnięcia edukacyjne gimnazjalistów z dysleksją i bez specyficznych trudności w uczeniu się / Izabella Kucharczyk, Agnieszka Dłużniewska // Szkoła Specjalna. – 2016, nr 3, s. 187-198
  38. Wyzwanie dla szkolnego polonisty: ocenianie uczniów z dysleksją / Anna Podemska-Kałuża // Polonistyka. – 2018, nr 5, s. 8-13
  39. Zaburzenia orientacji przestrzennej / Edyta Szczepkowska // Życie Szkoły. – 2017, nr 6, s. 24-32
  40. Zrozumieć, czego uczniowie nie rozumieją – o dysleksji rozwojowej / Paulina Ilska // Remedium. – 2016, nr 7/8, s. 32-33

Oprac. Jolanta Osińska-Kurek

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót